Uploaded with ImageShack.us


Sunday, October 10, 2010

me and my family


Assalamualaikum...
The 1st thing yg aku rasa wajib untuk aku ketengahkan dalam blog ni mestilah about family aku yg juga da 1st thing dlm hidup aku (mmmmmuahhhh). gmbar ni diambil time aku konvo ari tu coz ni la satu2nya gmbar family yg ada dlm simpanan. aku anak ke2 dlm 5 beradik, sorg kakak sorng adik pompuan n 2 org lg adik lelaki. Actually b4 ni aku ada 6 org adik beradik yg sorang lg lelaki yg dah pergi menyahut seruan Illahi (moga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.. Amin). Tentang  arwah pun sy cerita in da next post k....   and b4 ni jga klu ada org yg tnya psl adik beradik ni aku x biasa mention 5org. Tp apa nk buat, aku mesti terima jg.

Nama mak aku Sitti Suidah Tiblani, cantikkan nama mak aku mcm orgnya jg.. hehe.. umur 47 tahun, bg aku dialah wanita yang paling tabah, sabar, cekal, baik hati, sopan santun dan sebagainya la.. susah nak mention. Yg aku blh kata kat cni memang mak aku sorg yg tabah hadapi cabaran hidup. mak aku ni kuat bercerita terutama sekali klu do dorong untuk becerita.. hehe... smpai sejarah2 hidupnya pun mak aku akan cerita. Apatah lg klu sesuatu peristiwa tu dia suka, ha.... mak aku aku cerita berulang2, sampai la kita ingatkan dia "mak sdh cerita ba tu".. hehe... mak aku ni like singing, dia suka nyanyi lagu2 lis sugianto, smpai la aku ngan kakak aku pun terminat lagu tu.. hehehe...

Bapak aku pulak diberi nama Yusof Sawali yg berumur 46 tahun. hehe.. muda stahun than my mom. Bapak aku ni panas baran ckit tp yg bestnya dia suka buat lawak. hehe... Klu org nmpak muka dia ja msti org ckp bapak aku ni garang.. hehe.. coz muka ada bengis ckit mcm awie.. hahaha.. time muda2 dulu lerrr.. Bapak aku ni x spoting ckit lebih2 lg klu hal yg mlibatkn psl cintan2 ni. Mksud aku dia amat mengawal aku ngan kakak aku drpd terjebak dgn cintan2 ni. tp sekrg da kurang la... mgkn dia rasa kmi da tau jaga diri.. klu dulu.. time form 5 form 6 hurmmm... matilah... nak d jadikan cerita, dulu aku pernah kerna pukul.. kihkihkih.. coz adik aku repot kat bapak aku yg aku ni ada bf.. habis... hehe..

Haa.... now is about my luvly sister.. kakak aku beza setahun ja ngan aku, nama dia haslina. Tp klu org lain nmpak, msti ingt aku ni kakak. huhuhu.. coz dia jauh lebih kecik dr aku n may be coz muka aku nmpak tua sikit, hehe.. nasiblah.. Dulu aku ngan kakak aku ni mcm kucing ngan tikus.. bergaduh terus lebih2 lg yg melibatkan kerja d rumah mcm basuh pinggan, memasak, menyapu pun begaduh.. dua2 pun bekira sgt kn.. hehe.. Tp bila dah jauh contoh mcm aku kat U, bukan main baik hatinya kami ni, ckp lembut2.. hehe.. Yg aku terharu bila kakak aku ni sudi juga belikn kain n jahit untk aku.. d sebabkan baju tu la dpt juga aku ikut dinner. bukan tu ja, siap belikan kasut lg untuk aku, kirim dr tawau pergi kk... huhu.. baik hati betul kakak aku ni. Sekarang ni, kira ok lg la, x duduk dekat kn, coz aku da merantau, dia pun dah merantau, so timbullah rindu antara kami. hehehe..

Adik aku Mohd Maarof, skrg da 17 tahun,tahun ni nk ambi SPM, tp dia ni la yg menjadi kerisauan aku n keluarga, coz dia ni nakal2 sgt, lebih2 lg berkawan dengan budak2 nakal. x tau la mcmana dia nk duduki SPM nnti. klu aku duduk ngan family td, blh la aku cuci telinga dia hari2, xpa, ujung bulan ni aku da nk balik n menetap semula kat kampung (Tawau).. Ingat pas ni aku nk tlg la mak aku jaga adik2 aku yg nakal2 tu smntara aku xda keja lg.. huhu.

Adik aku yg ke4, Mohd Arif, ha... yg dia ni lembut ckit tp harap2 dia xlah mcm tu smpai dewasa. Mulut dia pun lncang ckit. yg lucunya, dia ni xkn ikut main ngan budak2 lain klu dia x d bg watak perempuan, hehe.. apa lg klu watak pari2.. hehe... siap buat sayap lg guna lidi, kertas n pnyepit kain (ciptaan dia sendiri).. haha.. skrg umur dia da 13 tahun (form 1). Dia ni memang padanlah ngan nama dia 'arif' coz dia ni bijak tp ada malas ckit, kdg2 dia ckp english pun sy trpksa belek kamus, hehe.. buat malu ja... n lg 1 klu brg2 electronic mcm hp n lap top kejap ja dia akan tahu mcmana cara nk guna, bukan stakat guna, even setting n segala setting tu cepat ja tangkap. Actually since dia darjah 4 lg dia mmg suka looking 4 something new, n yg kira blh mngagumkn keluarga dia ni kat sekolah dah 3 kali dapat anugerah tokoh harapan, anugerah pelajar terbaik, n sbagainya la. harap2 dia akan terus lebih better d masa akn dtg. Oh ya, konon cita2 nk jd saintis.. hehehe... Amin..

Haaa.. skrg aku nk cerita about adik aku yg bongsu ni.. Farah nama dia, but the real name is Nahaya. umur dia da masuk 11 tahun. Seorang yg sngt mnja n dia ni xkn dpt tidur selagi mak aku xda kat sblh dia. even klu dia terbangun tgh mlm pun n nmpk mak aku da xda kat sblh dia, msti dia akn move ke tmpt mak aku. hehe.. dia ni suka kucing, dulu selalu curi anak kucing org then cepat2 tutut pintu spy tuan punya kucing x nmpk.. hehe.. Aku rasa aku ni da cukup keras kepala, tp kepala adik aku yg sorg ni la lg keras, lebih2 lg time dia merajuk. xda siapa yg blh pujuk dia. but da best thing about adik aku yg bongsu ni, dia da bertudung since darjah 2 lg.. n rajin sgt solat. mudah2an dia akn terus mcm ni smpai dia besar.. Amin.. Pandai betul mak bapak aku mendidik anak2nya.. hehe

Aku rasa cerita about family aku ni belum cmplete lg coz aku belum cerita about my luvly grandma, hehe.. mmg chmpion klu pasal kira2, lebih2 lg darab. kalah aku. dia x pyh fikir lama. sesaat dua saat ja. hehe.. hebat. Sekarang nenek aku da tua n da x blh jalan sgt. kaki dia msti kena selalu picit. hurmmmm.. minta2 Allah pnjgkn lg la umur nenek aku ni.. Amin... Kdg2 nenek aku ni kuat beleter, actually bukn kdg2 la, hehe.. lebih2 lg klu rumah x kemas. 1 lg perkara yg pling pnting about nenek aku ni, dia pannnnndaiiiiii..... sgt buat kuih, kuihyg dia buat tu lain dari yg lain tau, hehe.. klu ada kenduri2 kendara, nenek aku ni la yg selalu jd jemputan khas tuk buat kuih2 traditional. hehe.. begitulah juga dgn ank n cucu2nya, smuanya pndai masak. kihkihkih.. hehe..

K la.. da tngh mlm ni.. jari jemari aku ni pun da letih mnaip, aku rasa stkt ni tu j ala 4 the introducing my family. hehe.. nnti klu ada yg kurg, aku akn tmbah la in the next post.. salam....
oh ya, maaf klu ada tersilap taip ka, tercmpur aduk bahasa mmbuatkn kalian enggak berapa faham, hehe.. sy kn org sabah, tetap jg ada sleng sabah tu,, hehe..

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails